Інформація щодо дій пацієнта з розладами психіки, поведінки та епілепсією для одержання препаратів за програмою «Доступні ліки».

Основні кроки пацієнта з розладами психіки, поведінки та епілепсією до «Доступних ліків»:

У першу чергу, необхідно відвідати лікуючого лікаря (невролога чи психіатра). Якщо такого лікаря немає, то необхідно отримати направлення сімейного лікаря. До лікуючого лікаря-психіатра направлення не потрібне.

По-друге, варто скласти з лікарем індивідуальний план лікування, який лікар внесе в Електронну систему охорони здоров’я.

Після цього пацієнт може отримати електронний рецепт на ліки, обрати будь-яку аптеку, яка має договір з НСЗУ за напрямком реімбурсації ліків від розладів психіки поведінки та епілепсії.

В аптеці потрібно надати електронний рецепт або код підтвердження та отримати призначений препарат.

НСЗУ для пацієнта

Чи існує електронна база лікарів первинної ланки, з якими можна укласти декларацію? Таке питання часто ставлять у коментарях. Всі дані про заклади ПМД, які мають договір з НСЗУ, про кожного лікаря, який працює в цих центрах, поліклініках та амбулаторіях, містяться в електронній системі охорони здоров’я. Це — відкрита інформація. Знайти її можна на нашому дашборді “Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги” ➡ https://nszu.gov.ua/e-data/dashboard/pmd-map.

1. Щоб скористатися аналітичною панеллю, перейдіть до першого розділу, власне карти.
2. У фільтрах ліворуч оберіть область, зазначте тип населеного пункту або введіть в полі пошуку назву населеного пункту, який вас цікавить.
3. У фільтрі “Договір з НСЗУ оберіть “З договором”.
4. Якщо вам відома назва конкретного медичного закладу, оберіть його в таблиці під картою або введіть назву у фільтрі “Надавач послуг”. Відразу побачите перелік амбулаторій та їх контакти. Можна також натиснути на потрібну амбулаторію на карті чи в таблиці, розташованою нижче карти.
5. У таблиці, розташованої праворуч від карти, побачите список усіх лікарів первинки, які приймають у тому закладі, який ви обрали.
6. Там також вказана спеціалізація лікаря ПМД — терапевт, педіатр чи сімейний лікар, та інформація про кількість декларацій, які вже має цей лікар, та їх ліміт.

Тобто якщо навпроти прізвища стоїть ✅, то лікар уже набрав оптимальну кількість пацієнтів, якщо ⬆, то ще ні.
7. Подати декларацію можна до лікаря, навпроти прізвища якого на дашборді стоїть стрілочка вгору.

Якщо дашборд показує, що у вашому населеному пункті всі лікарі первинки вичерпали ліміт, то зателефонуйте до цього закладу, щоб уточнити, чи можна подати декларацію.
Якщо лікаря обрати неможливо, пацієнт має право звернутися до місцевої влади, яка є власником закладів охорони здоров’я, або в місцевий департамент охорони здоров’я. Там мають надати роз’яснення, як пацієнту реалізувати його право на вибір лікаря.

8. Користуватися дашбордом зручніше з комп’ютера, ніж зі смартфону. Тим, кому не до вподоби електронні інструменти можуть зателефонувати до контакт-центру НСЗУ. Номер 16-77 — безкоштовний. Оператор контакт-центру допоможе знайти необхідну інформацію.

НСЗУ для пацієнта
Що таке Електронна медична картка
Електронна медична картка — це історія звернень та захворювань пацієнта, яка зберігається не на папері, а в електронній системі охорони здоров’я. Доступ до електронної медичної картки пацієнта має його сімейний або лікуючий лікар. При цьому, всю інформацію про пацієнта бачить лише його сімейний лікар, а необхідну для призначення лікування — лікуючий лікар

Це означає, що коли пацієнт приходить на консультацію, наприклад, до невролога за е-направленням, то цей лікар бачить тільки загальну електронну анкету пацієнта. А також електронний запис сімейного лікаря, з яким він скерував пацієнта до вузького фахівця.
✅ Уразі повторного звернення саме до цього невролога, лікар побачить свої попередні записи.
❌ Записи інших лікарів, невролога чи будь-якого іншого, не побачить.

Але може бути так, що лікарю-неврологу потрібна для постановки діагнозу чи призначення лікування історія звернень пацієнта до алерголога. В такому разі він запитає у пацієнта дозвіл на доступ до конкретних даних. Пацієнт отримує на телефон смс з кодом. Тільки назвавши цей код лікареві, пацієнт підтвердить дозвіл відкрити додаткові дані.

Сьогодні пацієнти поки що не мають доступу до власної медичної картки в електронній системі. За необхідності лікар зможе роздрукувати консультаційний висновок, де міститиметься причина звернення, діагноз, призначення лікування або направлення на додаткове обстеження. Але в наступному році, коли запрацює сервіс “Електронний кабінет пацієнта”, пацієнт бачитиме власну електронну медичну картку.

НСЗУ Національна служба здоров’я України

Переваги та розвиток електронної системи охорони здоров’я.

✅ Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій в охороні здоров’я сприяє докорінним змінам. Все більше медичних закладів надають пацієнтам можливість онлайн-запису на прийом. З’явились корисні сервіси для пацієнта — електронний рецепт, електронне направлення, електронні медичні записи, електронна картка. Стартувала комплексна послуга єМалятко. Переваги електронних сервісів над паперовими — в зрозумілих алгоритмах, в однакових для всіх правилах.

📌 Наприклад, сьогодні електронний рецепт на “Доступні ліки” економить час і лікаря, і пацієнта. Пацієнтам набагато легше отримувати потрібні препарати в будь-якій зручній аптеці, яка бере участь у програмі. “Доступні ліки” отримують понад 2 млн 430 тисяч пацієнтів.

📌 Електронне направлення дозволило пацієнту обирати спеціалізований медзаклад, в якому отримати послуги за Програмою медичних гарантій. Незалежно від свого місця проживання чи прописки, або того, в якому районі чи місті працює лікар, який виписав це направлення. На сьогодні для понад 6,5 млн пацієнтів лікарі створили в системі 13 млн е-направлень. З яких майже 6 млн — виконано. Це означає, що пацієнти отримали медичну послугу чи лікування, на яке їх направляв лікар.

За е-направленням пацієнту потрібно звернутись до лікаря, з яким укладено декларацію. Лікар створить таке направлення в електронній системі охорони здоров’я, і на телефон пацієнта надійде смс з його номером. Створити направлення може також лікуючий лікар у стаціонарі чи той, який приймає амбулаторно.
❌ Направлення не потрібне до таких лікарів: гінеколог, психіатр, стоматолог, нарколог, фтизіатр. Також без направлення можна звернутись до лікаря, у якого пацієнт із хронічними захворюваннями перебуває під медичним наглядом. Екстрена медична допомога пацієнту надається без направлення.

✅ Електронні медичні записи та електронна медична картка зберігають історію звернень пацієнта по медичну допомогу, наче у сейфі. Зроблені щеплення та обстеження, історія хвороб та лікування, госпіталізації та операції. Усе це знаходиться в єдиному місці, і при потребі лікар швидко отримає необхідну інформацію. Але при цьому рівень приватності пацієнта значно посилено. Адже навідміну від паперових медичних карток, до електронних даних пацієнта матимуть доступ лише чітко визначені лікарі.

✅ Оновлений сервіс єМалятко спростив батькам новонародженої дитини процес отримання свідоцтва про народження, а також доступ до 10 послуг від різних державних установ. Щоб скористатись сервісом єМалятко, батькам потрібно мати кваліфікований електронний підпис та номер медичного висновку про народження дитини. На сьогодні вже понад 7000 медичних висновків про народження зареєстровано в електронній системі охорони здоров’я.

✅ Ще одна важлива перевага електронних інструментів — це прозорість та достовірність. Дані, які корисні і медичним працівникам, і власникам закладів охорони здоров’я, і пацієнтам — є абсолютно відкритими.
📌 Наприклад, можна побачити, що найбільшу кількість направлень створено на консультацію — майже 8 з 13 млн. Найзатребуванішими спеціалістами, за даними електронної системи охорони здоров’я, є такі лікарі:
— невролог, до якого 700 тисяч пацієнтів отримали е-направлення;
— офтальмолог — майже 600 тисяч пацієнтів отримали направлення;
— хірург — майже 580 тисяч пацієнтів отримали направлення.

Щодо обстежень, то на послугу рентгенографія грудної клітини отримали направлення понад 700 тисяч пацієнтів. На УЗД черевної порожнини — 170 тисяч пацієнтів.

Місцева влада, аналізуючи таку інформацію, може прогнозувати, яких фахівців необхідно залучати нароботу в місцеві лікарні, яке нове обладнання необхідне, щоб будувати конкурентоспроможний ефективний заклад охорони здоров’я.

✅ Триває розвиток ЕСОЗ. Завершено роботу Робочої групи з питань розробки проєкту Концепції електронної системи охорони здоров’я. Документ враховує інтереси різних учасників процесу. Це і пацієнтська та медична спільнота, і науковці, і бізнес, і міжнародні партнери України.
📌 Наприклад, в проєкті Концепції враховані пропозиції, які стосуються доступу пацієнтів до своїх персональних даних та інших функціональних можливостей ЕСОЗ. В наступному році планується запуск е-кабінету пацієнта та е-лікарняний.

Електронний кабінет дозволить пацієнту подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, там будуть збережені його електронні рецепти та направлення. А електронний лікарняний значно спростить процедуру його отримання.

 НСЗУ Національна служба здоров’я України

 Ковідний сертифікат та інші електронні сервіси для пацієнта.

Вперше в Україні з’явилися реальні дані щодо стану медичної сфери після створення електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ). Вона відіграє ключову роль у процесах трансформації. Завдяки електронним даним процеси у медицині стали відкритішими та прозорішими.

Разом з тим електронна система охорони здоров’я — це не лише про збір даних і аналітику. Насамперед цифрова трансформація поліпшує доступ до медичної допомоги для пацієнтів.

В першу чергу вона спрямована на зручність для пацієнта як користувача медичної системи. Електронні сервіси, які зараз впроваджуються, роблять життя пацієнтів простішим. Їх переваги над паперовими довідками в зрозумілих алгоритмах, однакових правилах, а також в посиленні рівня приватності пацієнта.

📌Мова йде про електронну медичну картку пацієнта, яка наповнюється електронними медичними записами, зокрема і про вакцинацію, електронними направленнями та рецептами, а також про такі сервіси як ковідні сертифікати, електронні медичні висновки про народження дитини та про тимчасову непрацездатність.

📌Цими сервісами можна скористатися, якщо дані внесено коректно та в повному обсязі в електронну медичну картку. Тому коли ви, як пацієнт, йдете на вакцинацію, на прийом до свого лікаря, фіксуєте факт тимчасової непрацездатності, тощо, обов’язково запитайте, чи вніс лікар дані про вашу взаємодію в електронну систему охорони здоров’я. Це важливо для вас, як користувача.

📌Один із найактуальніших електронних інстурментів — це “ковідний сертифікат”. Міністерство цифрової трансформації продовжує його бета-тестування в мобільному застосунку Дія. Зараз в бета-тесті — взаємодія між електронною системою охорони здоров’я та Дією щодо сертифікатів по вакинації. На черзі — сертифікат про негативний результат ПЛР, а потім — про одужання від COVID-19. Надалі сертифікат можна буде отримати і у лікаря, з яким підписана декларація. Формування ковідного сертифікату відбувається на основі даних, які внесені лікарем для пацієнта в електронній медичній картці. Тому дуже важливо, щоб лікар не забував вводити коректні та повні дані.

📌Ковідний сертифікат може бути сформований у разі наявності інформації про те, що людина:
— або отримала необхідну кількість доз вакцини від коронавірусу,
— або має клінічні показання через те що перехворіла на COVID-19,
— або ж має негативний результат ПЛР-тесту.

Ковідний сертифікат буде використовуватися як всередині країни (наприклад, для відвідування масових заходів), так і для закордонних подорожей. Втім для цього необхідно дочекатися взаємовизнання сертифікатів між Україною та іншими країнами, Уряд наразі активно над цим працює.

📌Інший актуальний документ — це міжнародне свідоцтво про вакцинацію. Його можуть отримати ті, кого пройшов повний курс вакцинації від COVID-19. Він теж може бути використаний для подорожей за кордон. Такий документ можна отримати лише в паперовій формі в сімейного лікаря чи в будь-якому медичному закладі, підключеному до електронної системи охорони здоров’я. Зазначений документ уже ратифікований Україною та міжнародним співтовариством.

📌В Україні триває перехід на новітній процес формування електронного листка непрацездатності. Пацієнт, який має скарги на самопочуття, як і раніше приходить на прийом до лікаря. Лікар при цьому фіксує в електронній медичній картці пацієнта інформацію про результат візиту пацієнта та на основі цих даних створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Тобто фіксує, що пацієнт в цей момент хворіє і не може виконувати свою роботу.

📌Медичний висновок про тимчасову непрацездатність — це електронний документ. Він формується автоматично на основі електронних медичних записів. При цьому цей документ не містить інформації про попередні або встановлені діагнози, про призначене лікування чи будь-яку іншу медичну інформацію. В ньому міститься лише факт засвідчення періоду непрацездатності та адміністративна інформація. Лікар підписує цей документ своїм електронним підписом. Після цього документ автоматично відправляється в електронний реєстр листків непрацездатності Пенсійного фонду. Пацієнту не потрібно нікуди носити паперові бланки і збирати на них підписи. У разі якщо особа має право на грошове відшкодування за період, коли є непрацездатною, дані про неї теж автоматично передаються для здійснення відповідних нарахувань.

📌Ще один сервіс, який уже працює і спрощує життя батькам новонародженого, це — єМалятко. Після народження дитини батьки у пологовому отримують медичний висновок про народження. Це — електронний документ, що підтверджує народження дитини і містить інформацію про це.
Медичний висновок про народження є ключем до сервісу єМалятко. Завдяки цьому сервісу онлайн можна здійснити державну реєстрацію народження дитини; присвоєння податкового номера; призначення допомоги при народженні; реєстрацію місця проживання дитини чи внести відомості про дитину до Реєстру пацієнтів та інші.

📌Вже не перший рік в Україні також діє електронний рецепт на “Доступні ліки”. Він дозволяє отримувати безоплатно або з незначною доплатою лікарські засоби для лікування серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми. Такий рецепт пацієнт може отримтаи по телефону, якщо уже має встановлений діагноз і призначену схему ліккування. А отримати ліки за е-рецептом можна у будь-якій аптеці, яка має договір про реімбурсацію, тобто відшкодування вартості ліків, з Національною службою здоров’я.

📌Так само обрати будь-який зручний медзаклад, незалежно від місця проживання чи реєстрації, дозволяє електронне направлення. Його виписує лікар з яким підписана декларація, або інший спеціаліст. Завдяки електронному направленню НСЗУ бачить, куди звертається пацієнт за медичною послугою та перераховує туди оплату за пацієнта.

📌Зараз НСЗУ працюємо над ще одним мегаважливим проектом — електронним кабінетом пацієнта. Він дозволить пацієнту подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, де збережені його електронні рецепти та направлення.

Усі ці сервіси уже покращують доступ пацієнта до медичних послуг, пришвидшують обмін інформацією між державними установами та вилучають з обігу зайві паперові документи. Крім того, економлять час на зборі печаток та чергах за цими печатками. І роблять медичну систему більше орієнтовану на потребу пацієнта.